اسلایدر

دانلود آهنگ جدید
گل اطلسی
نوشته شده توسط : Mehdi

مشخصات

نام فارسی اطلسی
نام علمی

Petunia xhybrida

تیره – خانواده

Solanaceae

گیاهشناسی

مشخصات گیاه

بوته ای دائمی که به صورت یکساله مورد استفاده قرار می گیرد با ارتفاع ۳۰ سانتیمتر و دارای ساقه های منشعب

برگ سبز تیره و تخم مرغی شکل
گل

شیپوری مانند و بزرگ به انواع رنگها که دارای ارقام پر و کم گلبرگ دیده می شود ، که در اواخر بهار تا آبان ماه ظاهر می گردد.

نیازهای اقلیمی

مکان آفتابی و محفوظ از باد
حداقل دمای مورد تحمل صفر درجه سانتیگراد

آبیاری:

این گیاه گر چه تا حدودی به خشکی مقاوم است اما برای افزایش تعداد گلها و عمر گلها به آبیاری منظم نیاز دارد و خاک آن نباید خشک شود. این مسئله در مورد اطلسی های کاشته شده در گلدان از اهمیت بیشتری برخوردار است. بهتر است که قبل از آبیاری سطح خاک را بررسی کنید. اگر متوجه از بین رفتن رطوبت سطح خاک شدید آبیاری را انجام دهید.

نور:

به مکانی روشن و پر نور با حداقل ۵ ساعت نور مستقیم آفتاب در طی روز نیاز دارند و هر مقدار که نور مستقیم بیشتری دریافت کنند قدرت رویشی آنان بیشتر خواهد شد. 

دما:

اطلسی دما را تا حدود ۳۰ درجه سانتیگراد به خوبی تحمل می کند اما اگر دما به بیش از این افزایش یابد باید به آبیاری آن بیشتر توجه کرد تا از خشکی آسیب نبیند همچنین اصولا در گرمای شدید هوا ، از میزان گلدهی آن کاسته می شود. این گیاه نسبت به سرما حساس است و دما بهتر است که به ریز ۱۵ درجه نزول نکند.

خاک:

خاکی غنی با زهکش مناسب که رطوبت منظم داشته باشد برای این گیاه مناسب است. برای سبک شدن بستر کاشت و همچنین تقویت مواد غذایی در زمان تهیه مخلوط خاکی استفاده از خاک برگ ، کود پوسیده گاوی و همچنین پیت ماس توصیه می شود. برای کوددهی به این گیاهان می توان از کودهای مخصوص گیاهان زینتی بخصوص فرمولهای ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۸-۸-۸ هر ۴-۳ هفته یکبار استفاده کرد. 

روش تکثیر :

گل اطلسی به دو روش به‌وسیله بذر و یا از راه قلمه تكثیر پیدا می‌كند. بذرهای اطلسی را در اواخر بهمن تا اوایل اسفند در گلخانه می‌كارند. در زمان انتقال در اواخر بهار گیاه را با خاك از گلدان بیرون آورده و در باغچه به فواصل ۲۵ سانتیمتر برای انواع پاكوتاه و كمی بیشتر برای انواع پا بلند می‌كارند. رشد اولیه آنها بعد از جوانه‌زنی بذر بسیار كند است و از این‌رو دوره پرورش نشاء آن نسبتاً طولانی و حدود ۱۲-۱۰ هفته است. بذرها بایستی سطحی كاشته شده و نیاز به نور دارند و نباید عمقی كشت شوند و به آبیاری بارانی ظریف و به صورت مرتب نیاز دارد. در تكثیر به روش قلمه كه مخصوصاً برای انواع پرپر استفاده می‌شود قلمه‌های ۱۵-۱۰ سانتیمتری از ساقه‌های نسبتاً ضخیم گیاه را جدا كرده و در شن یا خاك كشت كرده و این قلمه‌ها می‌توانند در چند ماه بعد گلدهی مناسبی داشته باشند. وقتی قلمه در تابستان گرفته شود، گیاهان به منظور رشد و گلدهی نیاز به نگهداری در فضای بسته جهت محافظت از سرما را دارند تا طی زمستان به گل روند.

منبع: http://www.keshtzar.com




:: موضوعات مرتبط: گل و گیاه , ,
:: برچسب‌ها: گل اطلسی , روش کاشت , تکثیر , نور , دما , خاک , آبیاری ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 11 / 2 / 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست